Frågor och svar till Unicus Anders Barnå

(Dessa frågor inkom under konferensen 2024)

  1. Hur hårda är ni på gymnasieexamen?

Anders – det är ett krav vi inte prutar på. Däremot är vi öppna för att man kan ha klarat den på olika sätt. Det finns helt klart många självlärda men samtidigt är gymnasiet med sin struktur något personer med autism brukar klara. Och vi har så många som söker som har gjort det så inte heller det är ett skäl.

  1. Har alla på Unicus samma lönebidrag?

Egentligen inte då varje ansökan behandlas individuellt men vi söker normalt aldrig för mer än 50 % + ledarbidrag för den första perioden. Det är en nivå som jag upplever att den som behandlar vår ansökan ser är rimlig. Om vi förlänger gör vi en individuell bedömning och i ett antal fall söker vi då inte mer än 25 %.

  1. Måste alla vara inskrivna på AF innan anställning?

Ja, så är det. Det är AF som fattas beslut om de första 12 veckorna och som sedan har att ta ställning till lönebidrag. Inskriven med diagnoskod vilket vi säkerställer redan i första intervju. Är det inte klart gör vi halt i processen.

  1. Varför söker ni bara 50 % lönebidrag? Kan er kund få del av resterande del?

    Lönebidrag är för oss en kostnadstäckning för våra de kostnader vi bär i att gå i gång en ny konsult. Det är inget som vi skall tjäna pengar på. Därav känns det som en bra balans att söka för 50 % och dessutom begränsa det till 6 månader. Under den perioden skall vi ha kommit i gång i fullt betalda uppdrag och då är det inte rimligt att vi tar emot bidrag. Att det finns ett lönebidrag till oss är inget som påverkar vår kund – det ger oss möjlighet att investera extra i medarbetaren, erbjuda attraktiva pristrappor under upplärning och ha extra mycket ledarnärvaro i början av alla uppdrag.

5.Jobba ni på något sätt för att få in flera kvinnliga konsulter?

Det gör vi absolut även om kombinationen autism och IT i hög grad är manlig. Det dyker dock upp allt fler tjejer och vi ser att de kvinnor vi redan har anställda uppskattar att det kommer fler. Många kunder kämpar dessutom med sin balans så kvinnliga IT konsulter är i en del sammanhang mer lättplacerade än manliga med motsvarande kompetens.

  1. Vilka krav ställs för att bli anställd i Unicus?

    De krav vi har är avklarat gymnasium, kunna programmera och autismdiagnos. Det innebär inte att dessa tre är garanti för jobb då vi har långt många fler sökande än vi kan anställa. I vår anställningsprocess väger vi samman förmågor och teknisk kompetens med nivån på utmaningar och skulle jag säga självinsikt. I detta viktar vi även in högre utbildning och andra erfarenheter men det är inte automatiska meriter. Självinsikt och vilja skulle jag säga är mycket avgörande, för den som verkligen vill den kan vi jobba med.

  2. Brukar ni jobbstötteplan för att vet om och i så fall vilka anpassningar som krävs?

    Som jag sa inför er alla så är vad våra medarbetare behöver något vi jobbar med tillsammans med kund i uppdrag och i utvecklingssamtal med respektives konsultchef. Vi talar sällan om just anpassningar utan har mer en mindset att hitta vad respektive individ behöver – ibland kan det vara saker hos kund och i andra fall kan det vara att hjälpa medarbetaren med förhållningssätt till saker som inte går att påverka. Våra konsultchefer har ett långsiktigt perspektiv eftersom våra medarbetare är tillsvidareanställda hos oss.
  3. Jobbar Unicus konsulter på distans eller enbart fysiskt?

Före pandemin vara alla våra konsulter på plats hos kund 40 timmar per vecka. Numera är vi anpassade till hur våra kunder gör. En del säger 3 dagar i veckan på kontor medan andra har 1 dag i veckan. En del ger möjlighet till fritt val av vilka, andra styr vilka dagar det är som gäller så att alla ses.

Min bild är att hybridarbetet när vår medarbetare väl hittat sina olika rutiner för resp. hemma eller borta jobb fungerar alldeles utmärkt. När vi undersökte saken under pandemin var alla övertygade om att det gör oss än mer effektiva.

Det vi inte har är personer som bara jobbar hemifrån. Dels är det svårt att hitta sådana uppdrag, dels skulle vi då inte kunna garantera kvaliteten. Vi tänker att jobb är något som kräver social interaktion och eftersom vi är konsulter vet vi aldrig vad nästa uppdrag har för upplägg när det gäller var arbetet utförs. Under våra första 12 veckor kör vi heltid på kontoret och det är för att se att det fungerar + för att ge medarbetaren en möjlighet att lära sig.

  1. Du nämnde att om det är samarbetsproblem på en arbetsplats kan det vara bra att ta in en Unicus konsult – hur menar du?

    Jag tänker att samarbetsproblem ofta, men inte alltid, handlar om brister i kommunikation. Ofta, men inte alltid, är personen på spektrat och kämpar med hur olika saker fungerar i arbetet. Att då ta in en av våra konsulter runt vilken vi hela tiden är helt transparenta kring diagnosen gör att det går att prata om saker som man kanske inte pratat om tidigare. Och som kan vara en nyckel som hjälper kombattanterna i samarbetsproblemet att hitta nya vinklar som kanske leder till lösning. Jag har själv varit med om att ett besök av mig på en arbetsplats ledde till att en nyckelperson som av många uppfattades som besvärlig blev öppen för sin chef kring sina utmaningar vilket gav dem en ny plattform att jobba utifrån.



Samarbetspartner: fristads arbetsskor webbyrå stockholm